Ciri – Ciri Manusia Yang Dirindukan Syurga Dalam Syariat Islam

Manusia Yang Dirindukan Syurga | Dirindukan syurga ? subhanallah . . . . Siapa sih yang tidak mendambakan hal itu . Masuk syurga adalah impian setiap umat muslim seluruh dunia . Golongan siapa sajakah yang termasuk ke dalam manusia yang dirindukan syurga ? Apakah orang yang banyak harta ataukah orang yang kedudukan tinggi ?Atau bahkan yang akan masuk syurga dia yang tidak memiliki harta ? pertanyaan – pertanyaan ini pasti muncul dalam fikiran kita . Pada kesempatan kali ini akan kita pelajari bersama mengenai ciri – ciri orang yang dirindukan syurga sesuai Al- qur’an dan Hadist .

Manusia Yang Dirindukan Syurga

Ciri – Ciri Manusia Yang Dirindukan Syurga

Dijanjikan masuk syurgaNya Allah swt adalah sebuah impian setiap muslim yang normal , kecuali yang tidak normal pasti tidak memikirkan hal ini , yang difikirkan hanyalah kebahagiaan dunia .

Namun , masuk ke dalam syurgaNya Allah swt bukan lah hal yang seperti kita masuk ke sebuah mall yang sangat mudah dan gratis. Masuk ke syurgaNya Allah swt harus memenuhi syarat terlebih dahulu , tidak asal asalan karena syurga adalah sebuah tempat di akhirat yang sangat indah begitupun penghuninya haruslah orang – orang yang indah budipekerti dan amalnya .

Syurga tidak dapat digambarkan secara nalar manusia , karena syurga adalah tempat yang paling indah diantara tempat – tempat yang indah . Namun , walaupun keindaha syurga tidak dapat difikirkan secara nalar manusia seperti apa namun kita sebagai umat muslim harus percaya akan keberadaannya . Dan kita harus berlomba – lomba supaya dapat menjadi salah satu orang yang dapat menghuninya .

adversitemens

Berikut adalah Beberapa Firman Allah swt yang menggambarkan akan keindahan syurga :

  • QS.Ali-ImranAyat:133 :Manusia yang dirindukan syurga
  • Qs. Al -Ankabut ayat 58 :

Manusia Yang dirindukan Syurga

  • QS.Al Waki’ah ayat 22 – 23 :

Manusia Yang dirindukan Syurga

Ciri – Ciri Manusia yang dirindukan Syurga 

Rasulullah saw menjelaskan tentang golongan – golongan orang yang dirindukan syurga dalam sebuah hadist :

Manusia Yang dirindukan syurga

adversitemens

Dari hadist di atas , dapat kita simpulkan bahwasannya ada 4 golongan manusia yang dirindukan syurga. 4golongan tersebut adalah :

  1. Orang yang gemar membaca Al-qur’an
  2. Orang yang menjaga lidahnya atau lisannya
  3. Orang yang memberi makan kepada orang yang sedang kelaparan
  4. Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan

Berikut adalah penjelasan lebih rinci mengenai golongan orang – orang yang dirindukan syurga :

  1. Orang Yang gemar Membaca Al-qur’an

Telah dijelaskan dalam sebuah hadist , bahwasannya salah satu orang yang masuk kedalam golongan orang – orang yang dirindukan syurga adalah orang yang gemar membaca Al-qur’an . Jadi , jika kita ingin termasuk kedalam golongan orang – orang yang dijanjikan syurga gemarlah membaca al-qur’an . Tetapi jangan lupa juga utuk mengamalkannya dalam kehidupan sehari – hari . Karena tidak ada gunanya juga apabila kita hanya membaca al-qur’an namun kelakuan kita tetap jelek dan tidak mencerminkan orang yang gemar membaca Al-qur’an . Dijelaskan juga dalam sebuah hadist bahwasannya sebaik – baiknya bacaan adalah membaca Al-qur’an . Dan membaca satu ayat Al-qur’an juga merupakan ibadah . Subhanallah . . . .

2. Orang yang mejaga lidahnya atau lisannya 

Apakah yang dimaksud dengan kalimat pernyataan di atas ? Yang dimaksud dari pernyataan di atas yaitu seseorang yang mampu menjaga lisannya dari perkataan – perkataan yang jelek atau mampu menjaga lisan dari menceritakan – menceritakan orang lain . Orang yang seperti ini , juga merupakan salah satu ciri -ciri orang yang masuk kedalam golongan orang yang dirindukan syurga .

Kelihatannya sangat mudah bukan , hanya dengan menjaga lisan maka kita akan masuk syurga . Namun pada kenyataannya hal itu sangat sulit , apalagi bagi kaum hawa yang sukanya ngerumpi , ada yang menyebutkan juga kalau tidak ngerupi ga asik . Na’udzubillah . . .

Jadi , kita sebagai umat muslim mari sedikit demisedikit merubah kebiasaan kita . Dan mari kita lebih menjaga lisan kita dari kalimat – kalimat jorok dan dari menceritakan orang lain . Daripada kita mengotori lisan kita , mari pergunakan lisan kita untuk membaca Al-qur’an , berdzikir dan perbanyak membaca shalawat nabi . Dengan menjaga lisan maka kita akan terhindar dari keburukan dan dijanjikan untuk masuk syurga . Subhanallah . . .

3. Orang Yang Memberi Makan kepada orang yang sedang kelaparan 

Hal ini adalah sesuatu yang mudah , namun terkadang susah untuk dilakukan . Terkadang diantara kita ada yang mikir , kalau kita juga butuh kenapa harus memberikan kepada orang lain ? Namun sesungguhnya anggapan ini adalah suatu anggapan yang sangat salah . Karena seseorang yang memberi sesuatu kepada orang lain tidak akan membuat seseorang tersebut jatuh miskin apalagi menjadi kelaparan . Apalagi bagi sebagian dari kita yang memiliki harta yang berlebih , jika tidak mau menolong orang lain itu adalah hal yang sangat merugikan diri sendiri dan bakal akan menyesal akhirnya .

Memberi makan kepada orang lain , adalah ssuatu yang sangat mulia dan pahalanya banyak dan apalagi kita memberikannya kepada orang yang sedang benar – benar kelaparan .

Dan di dalam sebuah hadist juga dijelaskan bahwasannya pahala orang yang memberi makan kepada orang yang sedang berpuasa maka akan mendapat pahala sama dengan orang yang sedang puasa . Subhanallah . . . .

Perhatikan hadist dibawah ini :

Manusia Ynag dirindukan Syurga

Dari hadist di atas dapat kita simpulkan bahwasannya orang yang suka memberi atau dermawan akan dekat dengan Allah swt , dijanjikan syurga dan dekat dihati manusia dan dijauhkan dari api neraka . Sebaliknya orang yang pelit atau bakhil akan jauh dari Allah swt , dari syurga , hati manusia dan dekat dengan siksa neraka .

Bagaimana dengan anda ? akan memilih yang mana . Pilihan terdapat pada diri kita masing – masing .

4. Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan 

Bulan ramadhan adalah bulan yang penuh berkah , penuh dengan ampunan dan bulan dimana diturunkannya Al-qur’an kitab suci umat islam mu’jizat nabi muhammad saw. Dan di bulan ini juga terdapat malam lailatul qadar yaitu malam seribu bulan , serta bulan ramadhan juga merupakan bulan dimana banyak amal ibadah yang hanya diamalkan di bulan ini . Serta bulan dimana kita umat muslim berlomba – lomba untuk mendapat pahala menuju hari yang fitri yaitu hari idul fitri .

Di bulan ramadhan diwajibkan untuk kita umat muslim untuk menjalankan ibadah puasa yaitu bagi umat muslim yang telah memenuhi syarat .

Orag yang menjaankan puasa di bulan ramadhan adalah salah satu orang yang masuk kedalam golongan manusia yang dirindukan syurga . Dan yang menjalankan puasa ramadhan akan mendapat kebahagian yang tidak didapat oleh orang yang tidak menjalankanya . Yaitu seperti yang terkandung di dala sebuah hadist :

Rasulullah saw bersabda :

Manusia Yang Dirindukan Syurga

Subhanallah . . .

Demikian penjelasan mengenai ciri – ciri manusia yang dirindukan syurga dalam syariat islam . Bagaaimana apakah anda termasuk dari salah satu ciri yang dijelaskan diatas ? atau malah termasuk ke dalam semua ciri – ciri diatas? Subhanallah ….jika telah termasuk kedalam ciri – ciri yang dijelaskan diatas maka tingkatkanlah ibadahnya dan jangan malah sombong apalagi memamerkan ibadah – ibadah yang telah dilakukan  . Dan bagi yang belum termasuk dari salah satu yang dijelaskan di atas , maka berusahalah dan mulailah merubah kebiasaan kita yang buruk menjadi baik selagi masih ada waktu karena semua tingkah laku kita di dunia ini akan kita pertanggungjawabkan kelak di akhirat .

Semoga kita dapat menjalankan salah satu dari ciri – ciri yang dijelaskan di atas, dan semoga kita termasuk kedalam golongan orang – orang yang tidak rugi . Amin. . . . .

adversitemens